Sentrale begreper og forklaringer

Hanne H. Brorson: Tankevirus

Tankevirus:
Et bilde på tanker vi alle har. Problemer kan oppstå når vi tror på for mange av de overstrenge, dømmende og supersikre tankene som dukker opp. Vi er forskjellig skrudd sammen og noen av oss blåser lett av slike tanker, men andre blir bekymret og stresset av at de kanskje er sanne.

Hanne H. Brorson har identifisert i alt 13 forskjellige tankevirus!
Her er de som ser ut til å dukke opp oftest:

1. Vær perfekt-viruset
Vær-perfekt-viruset er ekspert på å gi oss dårlig samvittighet. Dette er tankene som ruller om hva du burde, hva du skulle og hva du bare må: skulle-burde-måtte-skulle-burde-måtte. Viruset merker du ved at det aldri gir deg tillatelse til å være fornøyd – du skulle alltid gjort enda noe mer!

2. Katastrofeviruset
Dette viruset får deg til å forvente at situasjonen blir som verst for deg. Katastrofen lurer rett rundt hjørnet, og hvis du er uforsiktig så er det bare din feil.

3. Tenk hvis-viruset
Melder seg ofte på og holder katastrofeviruset med selskap. Det får deg til å forveksle det mulige med det sannsynlige. Det er mulig at et fly kan falle ned, dermed er det sannsynlig at det flyet jeg skal fly med vil falle ned.

4. Tankeleser-viruset
Dette viruset får deg til å tro at du vet hva andre tenker om deg, og at det de tenker er negativt. Viruset får deg til å glemme at du bare gjetter og til å tro at gjetningene er sannheter.

5. Verdens navle-viruset
Får deg til å tro at du er i sentrum for andres oppmerksomhet – på en negativ måte. Får deg til å glemme at de andre også er opptatt av seg selv, slik du og jeg er, og ikke spesielt opptatt av oss.

6. Baksnakke-viruset
Viruset får deg til å baksnakke deg selv – til deg selv. Kan medføre en frykt for å bli avslørt – en dag vil de andre forstå hvor dum og udugelig jeg egentlig er.

Psykologisk immunforsvar:
Den delen av oss som jobber for at vi skal ha best mulig psykisk helse. At vi skal takle små og store påkjenninger best mulig. Vi møter på mye i livet. Alt fra små og store skuffelser, motgang av ymse slag, og sårende bemerkninger til sterke traumatiske hendelser og tap av nære og kjære. Vi vet at folk takler påkjenninger forskjellig, og hvorfor er det sånn?

Oppmerksomheten er den delen av oss som samler informasjon om verden, og den kan aldri bli helt fullstendig. Vi styres mye av vaner og det vi har lært gjennom erfaring hittil i livet. Hvis du og jeg opplever samme situasjon, så vil vi svært ofte oppfatte den ganske forskjellig. Noen er optimister, ser lettest det lyse, ser mulighetene. Noen er pessimister, ser lettest det mørke, ser problemene.

Aller viktigst er det at vi forstår og godtar dette: Tanker er ikke det samme som fakta! Tankene mine kommer etter at jeg har brukt mine vanemessige filtre og tolket det jeg opplever.

Psykologiske vitaminer:
Disse styrker det psykologiske immunforsvaret.

A-vitamin – Avsløring: Hjelper deg med å avsløre tanker du ikke kan stole på.

A2-vitamin – Akseptering: Det er umulig å unngå tanker når de først er der, det er mer nyttig å øve seg på å akseptere dem. Tankevirus vil alltid komme og gå, ubehagelige, men ikke farlige.

A3-vitamin – Aktivitet: Flytt oppmerksomheten fra tankene dine og over til noen praktiske gjøremål. Hjelper for en stund, men det er lurt å bruke andre vitaminer også for å forebygge nye angrep.

D-vitamin – Diskusjon: En situasjon kan forstås som positiv, negativ eller nøytral.

Tankevirusene vil ha deg til å forstå situasjonen som negativ. Da trenger du å diskutere den og finne frem til nøytrale og positive forståelser av situasjonen som også kan være like sanne. Også når en situasjon er negativ så kan den være litt negativ, middels negativ eller svært negativ. Diskuter deg frem til nyansene.

Brene Browns univers:

Skam: Den hete følelsen som bare skyller over meg og gjør at jeg føler meg liten, ufullkommen og aldri god nok.
Forskerne innen området er stort sett enige om disse definisjonene av skam og skyld:

Skyld handler om oppførselen min, kommer fra: Jeg har gjort noe feil, noe dumt, noe galt. Jeg har sagt noe feil, noe dumt, noe galt. Det kan ofte rettes opp med anger, unnskyldning, gjøres opp for.
Skam handler om hvem jeg er, kommer fra: Jeg er feil, dum, håpløs. Det er meg det er noe galt med. Det kan bare rettes opp hvis jeg forandrer hvem jeg er. Under ligger en frykt for ikke å være verdt å bli elsket. Hvis andre ser hvordan jeg virkelig er så vil ingen like meg eller ønske å være sammen med meg.

De tre tingene som hjelper skam til å vokse seg overveldende sterk: Hemmelighold, taushet og dom.
Motstandskraft (resilience): Den bygges gjennom å praktisere Mot, Medfølelse og Tilknytning.
Mot innebærer å tåle å kjenne at jeg er sårbar, ta sjansen på å være synlig og bli sett også når jeg ikke er på mitt beste, når jeg er langt fra perfekt.

Medfølelse betyr å gi meg selv støtte og oppmuntring når jeg velger å være modig og når skammen skyller over meg

Tilknytning til andre mennesker er livsviktig for oss. Vi trenger å finne noen som kan lytte til vår historie og støtte oss. Særlig den historien vi ikke er stolte av, eller som vi er redde for å fortelle fordi vi er redde for at andre vil dømme oss. Det krever mot, og det krever selv-medfølelse ikke minst hvis vi må erkjenne at vi valgte feil person å fortelle vår historie til.

[et_pb_section fullwidth=»on» specialty=»off» transparent_background=»off» background_color=»#2ea3f2″ allow_player_pause=»off» inner_shadow=»off» parallax=»off» parallax_method=»off»][et_pb_fullwidth_header admin_label=»Overskrift med full bredde» title=»Sentrale begreper og forklaringer» background_layout=»dark» text_orientation=»left» /][/et_pb_section][et_pb_section fullwidth=»off» specialty=»on»][et_pb_column type=»2_3″ specialty_columns=»2″][et_pb_row_inner][et_pb_column_inner type=»4_4″][et_pb_text admin_label=»Tekst Hanne H. Brorson» background_layout=»light» text_orientation=»left»]

Hanne H. Brorson: Tankevirus

Tankevirus:
Et bilde på tanker vi alle har. Problemer kan oppstå når vi tror på for mange av de overstrenge, dømmende og supersikre tankene som dukker opp. Vi er forskjellig skrudd sammen og noen av oss blåser lett av slike tanker, men andre blir bekymret og stresset av at de kanskje er sanne.

Hanne H. Brorson har identifisert i alt 13 forskjellige tankevirus!
Her er de som ser ut til å dukke opp oftest:

1. Vær perfekt-viruset
Vær-perfekt-viruset er ekspert på å gi oss dårlig samvittighet. Dette er tankene som ruller om hva du burde, hva du skulle og hva du bare må: skulle-burde-måtte-skulle-burde-måtte. Viruset merker du ved at det aldri gir deg tillatelse til å være fornøyd – du skulle alltid gjort enda noe mer!

2. Katastrofeviruset
Dette viruset får deg til å forvente at situasjonen blir som verst for deg. Katastrofen lurer rett rundt hjørnet, og hvis du er uforsiktig så er det bare din feil.

3. Tenk hvis-viruset
Melder seg ofte på og holder katastrofeviruset med selskap. Det får deg til å forveksle det mulige med det sannsynlige. Det er mulig at et fly kan falle ned, dermed er det sannsynlig at det flyet jeg skal fly med vil falle ned.

4. Tankeleser-viruset
Dette viruset får deg til å tro at du vet hva andre tenker om deg, og at det de tenker er negativt. Viruset får deg til å glemme at du bare gjetter og til å tro at gjetningene er sannheter.

5. Verdens navle-viruset
Får deg til å tro at du er i sentrum for andres oppmerksomhet – på en negativ måte. Får deg til å glemme at de andre også er opptatt av seg selv, slik du og jeg er, og ikke spesielt opptatt av oss.

6. Baksnakke-viruset
Viruset får deg til å baksnakke deg selv – til deg selv. Kan medføre en frykt for å bli avslørt – en dag vil de andre forstå hvor dum og udugelig jeg egentlig er.

Psykologisk immunforsvar:
Den delen av oss som jobber for at vi skal ha best mulig psykisk helse. At vi skal takle små og store påkjenninger best mulig. Vi møter på mye i livet. Alt fra små og store skuffelser, motgang av ymse slag, og sårende bemerkninger til sterke traumatiske hendelser og tap av nære og kjære. Vi vet at folk takler påkjenninger forskjellig, og hvorfor er det sånn?

Oppmerksomheten er den delen av oss som samler informasjon om verden, og den kan aldri bli helt fullstendig. Vi styres mye av vaner og det vi har lært gjennom erfaring hittil i livet. Hvis du og jeg opplever samme situasjon, så vil vi svært ofte oppfatte den ganske forskjellig. Noen er optimister, ser lettest det lyse, ser mulighetene. Noen er pessimister, ser lettest det mørke, ser problemene.

Aller viktigst er det at vi forstår og godtar dette: Tanker er ikke det samme som fakta! Tankene mine kommer etter at jeg har brukt mine vanemessige filtre og tolket det jeg opplever.

Psykologiske vitaminer:
Disse styrker det psykologiske immunforsvaret.

A-vitamin – Avsløring: Hjelper deg med å avsløre tanker du ikke kan stole på.

A2-vitamin – Akseptering: Det er umulig å unngå tanker når de først er der, det er mer nyttig å øve seg på å akseptere dem. Tankevirus vil alltid komme og gå, ubehagelige, men ikke farlige.

A3-vitamin – Aktivitet: Flytt oppmerksomheten fra tankene dine og over til noen praktiske gjøremål. Hjelper for en stund, men det er lurt å bruke andre vitaminer også for å forebygge nye angrep.

D-vitamin – Diskusjon: En situasjon kan forstås som positiv, negativ eller nøytral.

Tankevirusene vil ha deg til å forstå situasjonen som negativ. Da trenger du å diskutere den og finne frem til nøytrale og positive forståelser av situasjonen som også kan være like sanne. Også når en situasjon er negativ så kan den være litt negativ, middels negativ eller svært negativ. Diskuter deg frem til nyansene.[/et_pb_text][et_pb_divider admin_label=»Deler» color=»#e0e0e0″ show_divider=»on» /][et_pb_text admin_label=»Tekst Brene Browns univers» background_layout=»light» text_orientation=»left»]

Brene Browns univers:

Skam: Den hete følelsen som bare skyller over meg og gjør at jeg føler meg liten, ufullkommen og aldri god nok.
Forskerne innen området er stort sett enige om disse definisjonene av skam og skyld:

Skyld handler om oppførselen min, kommer fra: Jeg har gjort noe feil, noe dumt, noe galt. Jeg har sagt noe feil, noe dumt, noe galt. Det kan ofte rettes opp med anger, unnskyldning, gjøres opp for.
Skam handler om hvem jeg er, kommer fra: Jeg er feil, dum, håpløs. Det er meg det er noe galt med. Det kan bare rettes opp hvis jeg forandrer hvem jeg er. Under ligger en frykt for ikke å være verdt å bli elsket. Hvis andre ser hvordan jeg virkelig er så vil ingen like meg eller ønske å være sammen med meg.

De tre tingene som hjelper skam til å vokse seg overveldende sterk: Hemmelighold, taushet og dom.
Motstandskraft (resilience): Den bygges gjennom å praktisere Mot, Medfølelse og Tilknytning.
Mot innebærer å tåle å kjenne at jeg er sårbar, ta sjansen på å være synlig og bli sett også når jeg ikke er på mitt beste, når jeg er langt fra perfekt.

Medfølelse betyr å gi meg selv støtte og oppmuntring når jeg velger å være modig og når skammen skyller over meg

Tilknytning til andre mennesker er livsviktig for oss. Vi trenger å finne noen som kan lytte til vår historie og støtte oss. Særlig den historien vi ikke er stolte av, eller som vi er redde for å fortelle fordi vi er redde for at andre vil dømme oss. Det krever mot, og det krever selv-medfølelse ikke minst hvis vi må erkjenne at vi valgte feil person å fortelle vår historie til.[/et_pb_text][/et_pb_column_inner][/et_pb_row_inner][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″][et_pb_sidebar admin_label=»Sidespalte» orientation=»left» area=»sidebar-1″ background_layout=»light» /][/et_pb_column][/et_pb_section]